Xmasshopping in Londen

Decemberuitnodiging voor ‘Cats’ in Londen? Must do! Dus: Eurostar boeken, ponden afhalen en met een shoppinglijstje in de hand de trein op. Op het programma: twee dagen Londen met musicalavondje, shopping, en 2 tentoonstellingen  (“Late Turner” in Tate Britain en Gerhard Richter bij Marianne Goodman Gallery) als bonus  erbovenop.

Nadat mijn spulletjes gedropt zijn bij zoonlief in Shoreditch, ‘streetwise’ naar Liverpool station.

Onderweg de hippe winkeltjes in Calvert Avenue, Boundary Street, Redchurch Street verkennen en bewonderen. Vaak zeer leuk, maar de prijzen zijn allerminst ‘alternatief’. Deze jonge ontwerpers en artiesten kennen de waarde van het pond ;). Tegenover Luna & Curious spot ik nog deze vrolijke etalage.

windowshopping in Calvert Av. , Shoreditch

windowshopping in Calvert Av. , Shoreditch

Daarna verder naar the City, waar je zelfs tussen het overdonderende moderne geweld nabij Bishopsgate al de kerstsfeer kan opsnuiven. Bij de bistro’s in de buurt van Liverpool station staan kantoormensen te genieten van hun ‘afterwork drink’.

Verder met de underground naar het hardcore shoppingcentrum van Londen: Oxford Street.

Oxford street

Oxford street

Op de vierde verdieping van  Selfridges is het aanschuiven voor een gepersonaliseerde reuze-Nutellapot voor vrienden of familie. Ik twijfel even, maar de lange wachttijden, de massa mensen,de overdaad aan blingbling en bedwelmende parfums jagen me naar buiten.Topshop, Zara, Primark en consoorten laat ik voor wat ze waard zijn,maar in Wigmore street geniet ik van de sobere designobjecten en kleding van Margareth Howell.  Ook Marylebone Highstreet valt best te pruimen ; ).

london_christmasshoppingmhowellweb-(28)

Daarna gaat de betovering van de feestverlichting verder in South Molton street, Bond street, Burlington Arcade en is het nog even windowshoppen bij Fortnum&Mason’s.  En dan langs de reusachtige conceptstores van Regent street naar Warwick street.

Vlakbij vind ik de kleine galerij van Marianne Goodman, met recente werken van Gerhard Richter.

In Kingly street ontdek ik het binnenhofje Kingly Court.

restaurantjes verscholen bij Kingsly court

restaurantjes verscholen bij Kingly court

We duiken Soho in voor een lekkere hap bij Yo Sushi en dan zijn we volledig klaar voor de musical Cats in het oude Palladium theatre. Compleet met rood fluweel en toneelkijkers.

De volgende dag is het – echt waar!- nog steeds droog. Alvorens ik de reusachtige Tate Britain binnenduik, is het nog even genieten van de Thames bij Vauxhall Bridge. Eén keer binnen in het museum, trekken de werken van de oudere Turner moeiteloos alle aandacht naar zich toe. Maar foto’s maken… kan niet. Wat een ongelooflijke licht- en kleurkunstenaar is hij toch!

In de bookshop van Tate is het zalig rondhangen, en na versterking van de innerlijke mens kan ik er weer tegen.  Nog een laatste tussenstop in Liberty’s en Marks&Spencer. Mince pies, scones en clotted cream voor het thuisfront: check!

En dan terug naar het vertrouwde silhouet van St. Pancras, waar de Eurostar op me wacht. Merry Christmas London!

 

 

 

Jouw reactie?

