Onderweg: Aeropuerto Adolfo Suarez Madrid-Barajas T4

De weg is belangrijker dan de bestemming. Dus: een korte post over de luchthaven van Madrid, sinds 2014 officieel Adolfo Suárez Madrid-Barajas genoemd. 😉 

madrid_Barajas038

madrid_Barajas009

Ik was zo onder de indruk van de architectuur dat ik maar bleef foto’s maken. Tot ik vriendelijk maar kordaat werd aangemaand om te stoppen. Verdachte buitenmaatse interesse voor de luchthaven.

Over de prachtige reflecties heb ik het maar niet meer gehad. Mijn foto’s mocht ik nog net houden. ; )

madrid_Barajas100

Enkele cijfers

…om  toch een beetje context te geven. De luchthaven van Madrid bestaat sinds 1928 en is de belangrijkste in Spanje. Ze staat op de vierde plaats in Europa (aantal passagiers) en is nummer twaalf wereldwijd.

De terminal T4 – waar ik het over heb, want de luchthaven heeft 4 verspreid liggende terminals, check dus altijd goed waar je aankomt of vertrekt – is gebouwd tussen 1997 en 2005. Het is de grootste luchthaventerminal in Europa. Capaciteit: 70 miljoen reizigers per jaar. Door de bouw van deze terminal verdubbelde de capaciteit van de Madrileense luchthaven zelfs. En deze nieuwe uitbreiding zorgde er ook voor dat Madrid vanaf 2005 een belangrijke concurrent werd voor Heathrow en Amsterdam, als internationale toegangspoort tot Zuid-Amerika.

madrid_Barajas066

T4 Madrid- Barajas

Toen ik de architect checkte, merkte ik dat de T4 een ontwerp is van Richard Rogers Partnership (1997-2005), het bureau dat ook het Antwerpse gerechtshof ‘het Vlinderpaleis ‘ mee ontwierp (1998-2005). Ze ‘oefenden’ tevoren al met het ontwerp voor Terminal 5 van Londen Heathrow (1988-2008). In 2013 kwam deze Terminal 5 nog in het nieuws omdat het stukken van mensen kostte om de kapotte lampen te vervangen: de luchthaven moest er een massa hoogtewerkers voor inhuren. Ondertussen mag Norman Foster de Londense luchthaven een facelift geven. Af tegen 2019. Terug naar de T4 in Madrid.

madrid_Barajas022

Ook in Madrid een massa lampen om te vervangen;-)

Voor de uitbreiding van de luchthaven van Madrid werd er in 1997 een ontwerpwedstrijd uitgeschreven en een vele grote namen dienden een voorstel in: Ricardo Bofill, Santiago Calatrava, César Pelli, HOK, Rem Koolhaas, Frank Gehry, e.a.  Carlos Lamela van Lamela Studio en Richard Rogers vormden één team voor het project en dat bleek uiteindelijk ook ‘the winning team’ te zijn.

madrid_Barajas088a

De terminal bestaat voornamelijk uit staal, beton en glas. De benadering is strak, sober en functioneel, maar heeft daardoor ook een sterke uitstraling. Het resultaat is een cleane maar opvallend overzichtelijke en rustgevende omgeving.

Gradaties van kleuren worden gebruikt als signalisatie en je boarding pass is ook gemarkeerd met een kleur. Je route is zo onmiddellijk duidelijk: van rood over oranje naar geel, groen en blauw. Zowel binnen als buiten komen deze kleuren terug en ze zorgen ook voor een vrolijke sfeer.

madrid_Barajas021

Even meekijken?

En tot slot: Richard Rogers Partnership heeft nog een heleboel andere beroemde projecten op zijn palmares. Eén van de meest ophefmakende was het Centre Pompidou in Parijs (1970-1977), maar later was er ook de Millennium Dome in London (1996-1999), en recentere projecten die in de kijker liepen, zoals het wijnhuis Bodegas Protos in Ribera Penafiel,Spanje en de Leadenhall Building in  Londen (2009-2014).

Luchthavens blijven het bureau aanspreken want op dit moment werken ze aan een nieuwe terminal (T1) voor de St Exupéry Airport van Lyon. De werken zijn gestart in 2013, tegen 2020 zou het klusje geklaard moeten zijn.

Binnenkort eens langs Lyon passeren…;-)

madrid_Barajas070

En misschien gelden deze woorden van Antoine de St-Exupéry ook wel voor Richard Rogers & C°: “Een stapel stenen houdt op een stapel stenen te zijn, op het moment dat een enkele man er naar kijkt met in zijn hoofd het beeld van een kathedraal.”

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Jouw reactie?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s